Ollaan tehty tottista Diisun kanssa miltei joka päivä. Noutoharjoituksissa on ensin palkattu siitä, että Diesel nostaa esineen suuhunsa, ja sitten jatkettu siihen, että se lähtee tulemaan esineen kanssa minua kohti, jolloin huudan irti-käskyn ja heitän pallon taakseni. Yritän tällä kiihdyttää ja voimistaa sitä, että se juoksisi heti noutoesineen nostettuaan vauhdilla minua kohti. Esineen heittely ja pureskelu on jäänyt kokonaan pois, koska koira tietää, että heti irti-käskyn jälkeen lentää pallo joka on siis paljon kivempi kuin noutoesine.

Ongelmana on vielä se, että koira ei lähde tulemaan minua kohti automaattisesti, ilman mitään apua tai käskyä esineen nostettuaan. Se vaatii joko elehdintää tai nouto-käskyn toistoa minulta. Olen yrittänyt olla tarkkana etten kertaakaan palkkaisi siitä jos esine putoaa ennen minun irti-käskyäni. Diesel on yllättänyt siinä, että se osaa istua vierelläni paikoillaan esineen heiton ajan. Odotan yleensä, että se ottaa katsekontaktin ennen kuin annan luvan lähteä noutoon. Mutta ei siis tarvitse pitää kiinni koirasta, se pysyy siinä pelkällä käskyllä. :-)

Otettiin tänään ihan hetken mielijohtaasta myös pöydät, kun ne nyt on siinä pellolla valmiina. Lähetin kauempaa kuin aiemmin, tieltä, eli piti ensin hypätä ojan yli että pääsi pellolle, ja edessäni oli myös ohut puunrunko, tynnyri ja risukasa. Lähetin keskipöydälle, siitä oikealle pöydälle, siitä vasemmalle pöydälle ja sieltä vielä keskipöydälle. Meni huisin hyvin!! Ohoh! Koskaan ennen en ole ottanut 4 pöytää peräkkäin ilman palkkaa, ja taukoakin on pöytien hinkkauksessa ollut. :-D

I have been training especially fetch (retrieval) with Diesel almost daily now. At first I tossed the ball to him every time he ran to the retrieval object and picked it up. Then I started to wait until he took a couple of steps towards me before tossing the ball - and in this case I tossed the ball behind me to get him to run towards me faster. The goal was to make him run quickly to the object, pick it up and quickly turn and run towards me. At the moment he needs a hint for starting to approach me with the object in his mouth - either I must make some gestures with my hands and body or I repeat the command for "fetch".

What we have reached now is no chewing and no playing with the retrieval object and that is good - he is in too much of a hurry to grab the object to get me to toss the ball that he don't have any interest or need to chew on it.

Today after some obedience training I decided to do the long-distance control exercise, sending him out to the tables placed in a triangle on the field. I haven't practised it with Diesel for many weeks and never with this long distances - and he did it quite perfectly! Wow! He ran from table to another four times, I have never practised it four times in a row before (just two). :-)