Treenattiin tänään rakennusetsintää hieman sokkeloisessa sairaala/toipilaskotirakennuksessa. Pyysin tällä kertaa harjoituksen ensisijaisesti itselleni: en mennyt muitten mukana tutustumaan rakennukseen, vaan suoritin harjoituksen ensimmäisenä ja testasin itseäni ja omia taitojani loogisessa vieraassa rakennuksessa liikkumisessa: tuleeko kaikki paikat käytyä järjestelmällisesti läpi, muistanko mistä menin ja minne, ja missä kävimme jo?

Ajatteli nensin, että tällaiseen harjoitukseen ei Diisun taidot riitä, mutta sitten ajattelin että kokeilen kuitenkin. Ja hyvin meni. Diisu oli hyvin ohjattavissa ja kävi kaikki tyhjätkin tilat kiertämässä, ei vain ovelta kurkannut vaan oikeasti teki kierroksen joka huoneessa. Se selvästi tiesi mitä oltiin tekemässä, se oli selvästi määrätietoisesti etsimässä ihmisiä. Se oli kiva nähdä. Neljä maalimiestä löytyi hienosti ja osasin lukea koska koira oli hajulla, ja antaa sille tilaa tehdä omat ratkaisut. Omasta mielestäni oma osuuteni sujui myöskin kivasti, ainakin pysyin kartalle ja koko ajan oli mielessä myös reitti pois. Hyvä treeni, kiitos kavereille!

Lopuksi otettiin pieni pikainen ihmisryhmä ja seuraaminen Diisulle.

Today we trained search in a hospital building which was empty of patients for the time being. It was warm and nice inside while raining cats and dogs outside! I asked for a training session for me, not so much for Diesel. Actually, at first I thought I could not have such a training session because it would be too difficult and demanding for Diesel but then I decided to give it a try. I wanted to go into the building and search it with Diesel without knowing what was in there - like in real situation. I wanted to work my mind so that I had to make sure that Diesel searches every single room in that building in a logical order and carefully, and all the time draw a map in my head to know where we have been and where we are going, and where is the way out.

Diesel worked really nicely and determined - he really knew what he was supposed to do. It was so nice to see that. He understood my commands and directions rather well, and he went into every single room as I pointed them out, he was listening to me and still keeping his nose open and exploring. It was nice work, all in all. I think I even succeeded in my own part nicely. :-)

Before driving home we did a quick obedience exercise for Diesel: heeling across a group of people.