Diisun asettuminen kotioloihin on nyt ollut jostain syystä todella vaikeaa. Se on kauhean kiinni minussa - huutaa perään ja rämpyttää portteja kun joutuu olemaan eri huoneessa tai kerroksessa - ei siis edes yksin kotona. Viimeksi, sen pitemmän, 4 viikon poissaolon jälkeen, Diisulla kesti noin 3 päivää asettua takaisin meidän rutiineihin ja meidän arkeen. Nyt menee varmaan pitempään. Outoa on. Kaikista pahinta on jos se näkee minun menevän pois, menin sitten toiseen kerrokseen tai kokonaan ulos talosta.

Hysteerinen käytös laantuu kyllä, ja kun vertaa siihen, millainen tilanne oli kun Diesel tuli meille, on tapahtunut aivan uskomaton kehitys. Mutta jännä juttu, että aina kun se on ollut poissa kotoa, tuntuu että aloitetaan taas sieltä nollatasolta. Toki sieltä sitten palataan saavuttamallemme ns. normaalitasolle melko nopeasti - onneksi.

It is very difficult for Diesel to settle into my house again. He has strong separation anxiety about me. If I go to another room or another floor (so he is in fact not even alone in our home), he barks desperately and tries to tear down the gates with his paws. Last time Diesel was away (for whole 4 weeks), it took him 3 days to settle down here again. I'm afraid this time it will take longer. It is all very weird. I wish I could go into his head and mind to see what is the matter.

His hysterical behaviour is clearly connected to him seeing me going away - it does not matter if I leave the house or only the room - the thing is that if he sees me go away, it will turn on the hysterical don't-leave-me-panic. However his behaviour has improved enormously compared to what he was like when I first got him. It just seems that everytime he is away from home and gets back home again, we start at the bottom again. Of course we reach the current level more quickly nowadays but it is odd that this happens every time.